Terapia manualna

jest specjalistyczną formą leczenia w skład której wchodzą elementy diagnostyki oraz terapii. Wykorzystuje się w niej różne formy chwytów, ucisków czy mobilizacji tkanek co ma na celu przywrócenie właściwej ruchomości mięśni, stawów oraz uśmierzeniu bólu. Metoda ta jest bezpieczna a jej leczenie jest indywidualnie dopasowane do stanu oraz potrzeb pacjenta. Terapia manualna jest dziś najpopularniejszą formą leczenia dolegliwości bólowych kręgosłupa oraz zaburzeń w obrębie stawów, mięśni, ścięgien czy więzadeł będących wynikiem urazu lub przeciążeń.

Terapia manualna składa się z dwóch części,

na początku fizjoterapeuta przeprowadza testy ruchowe i palpacyjne (badanie przez dotyk). Dzięki czemu można zdiagnozować dysfunkcję kręgosłupa, stawów obwodowych lub tkanek miękkich (mięśni, ścięgien, więzadeł czy powięzi), ich przeciążeń, urazów lub zwyrodnień. Następnie terapeuta dostosowuje terapię w zależności od problemu z jakim zmaga się pacjent. W terapii manualnej najczęściej stosuje się elementy: terapii powięziowej, terapii punktów spustowych, masażu, terapii tkanek miękkich, terapii tkanek głębokich, mobilizacji oraz manipulacji stawów kręgosłupa oraz stawów obwodowych. Często terapia manualna jest wspomagana klawiterapią (specjalne gwoździe do terapii) oraz terapią bańkami próżniowymi.

Cel terapii manualnej

zależy od jednostki chorobowej i jest dostosowany  indywidualnie do pacjenta. Najczęstszym celem terapii manualnej jest eliminowanie dolegliwości bólowych w obrębie kręgosłupa oraz stawów obwodowych, poprawa elastyczności i odżywienia mięśni, ścięgien, więzadeł oraz eliminacja ograniczenia zakresu ruchu w stawach.

Wskazania do terapii manualnej:

– bóle i dysfunkcje kręgosłupa: rwa kulszowa, rwa udowa, rwa ramienna, wypukliny i przepukliny krążka międzykręgowego, kręcz szyi;

– bóle głowy w tym migrena szyjna;

– zmiany zwyrodnieniowe stawów;

– bóle i ograniczenie ruchomości stawów;

– stany pourazowe oraz pooperacyjne;

– naciągnięcia, naderwania mięśni, ścięgien, więzadeł;

– uszkodzenia łąkotek;

– zapalenie kaletek;

– stany po złamaniach kości;

– przeciążenia mięśni, ścięgien, więzadeł, stawów;

– blizny pooperacyjne lub urazowe.

Przeciwwskazania do terapii manualnej

– świeże rany lub urazy tkanek miękkich;

– procesy chorobowe skóry poddawanej zabiegowi;

– zaburzenia ogólnoustrojowe;

– ostry stan zapalny stawów spowodowanych infekcjami, chorobami reumatycznymi;

– gruźlica kości;

– nowotwory (tylko za zgodą lekarza onkologa).